Άνοιξη

Άνοιξη
Ομορφιές από τον κόσμο

Δευτέρα 23 Απριλίου 2012

Έλληνας και μόρφωση

    Είχαμε πει στην προηγούμενη δημοσίευση πως θα ασχοληθούμε με το θέμα της "μόρφωσης" των Ελλήνων. Το ξέρω ότι πολλοί από τους αναγνώστες, σάστισαν λίγο με το σχόλιο μου σχετικά με τον αμόρφωτο Έλληνα. Τους καταλαβαίνω.
    Έχουμε έναν από τους μεγαλύτερους αριθμούς στην Ευρώπη, εισακτέων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Από μικρά διαβάζουμε για να "αριστεύσουμε" στα διαγωνίσματα, να πάρουμε επαίνους να γεμίσουμε τους τοίχους, να πληρώσουμε του κόσμου τα φροντιστήρια, να φτάσουμε στο λύκειο και να διαβάζουμε νύχτα μέρα(επί των ημερών μου κρατάγαμε απουσίες για να λείψουμε από το σχολείο στο τέλος ώστε να διαβάσουμε περισσότερο) για να περάσουμε σε μια "καλή σχολή". Αφού γίνει αυτό χαλαρώνουμε 1-2 χρόνια κατά τα οποία δεν πατάμε στην σχολή, ή πατάμε μόνο στις εξεταστικές. Στο 3ο έτος αγχωνόμαστε, ξεκινάμε φουλ διάβασμα, και κάπου στο 4ο-5ο έτος παίρνουμε ένα πτυχίο και δεν ξέρουμε τι να το κάνουμε.(εκτός από κορνίζα στον τοίχο). Ποιος λοιπόν είναι αμόρφωτος?
    Νομίζω ότι εκεί ακριβώς τα έχουμε μπερδέψει τα πράγματα. Αφιερώνουμε πολύ χρόνο από την ζωή μας στο διάβασμα, αλλά σε ποιο διάβασμα?Όχι στο ουσιαστικό διάβασμα με την έννοια της μελέτης. Προσπαθούμε να μάθουμε απέξω(πόσο την σιχαίνομαι αυτή την λέξη, "αυτολεξεί"), όγκους άσχετων και περιττών πληροφοριών, σε τόσα πεδία και τόσο ανάκατα, απλά και μόνο για να πάμε να "γράψουμε".Μετά, το χάος! Και αυτό είναι το καλύτερο σενάριο. Γιατί υπάρχουν και πάρα πολλοί που δεν τα πήγαν καλά με το διάβασμα στην ζωή τους, πήρανε ένα απολυτήριο και έχουν να δουν βιβλίο από τότε.
    Τι γνώσεις έχουμε σήμερα?Από την ιστορία τι ξέρουμε??Ξέρουμε αρχαία ελληνική ιστορία και είμαστε περήφανοι για αυτήν και λίγο υπεροπτικοί μπορώ να πω(όταν αυτοί-οι υπόλοιποι λαοί- μάθαιναν να κυνηγούν ζώα εμείς είχαμε ήδη χοληστερίνη, ποιος δεν το χει ακούσει ή και πει αυτό?). Θιγόμαστε όταν ακούμε κάτι παράξενο για αυτήν(πχ ο Αλέξανδρος ήταν ομοφυλόφιλος) και ψάχνουμε τις θεωρίες συνωμοσίας πίσω από αυτό(ναι ναι για όλα φταίνε οι Μασόνοι πρέπει να σας το αποκαλύψω επιτέλους).
    Τι άλλο ξέρουμε από ιστορία??Ξέρουμε για την ελληνική επανάσταση, πόσο ηρωικά φάγαμε τους Τούρκους(Οθωμανούς αλλά ας μην το κάνω θέμα και αυτό), και αποτινάξαμε από πάνω μας τον τουρκικό(αυτό με τους Οθωμανούς να το ξαναπώ?)ζυγό κτλ. Μετά μαθαίνουμε για το νέο-ελληνικό κράτος, μεταρρυθμίσεις και κυβερνήτες, μέχρι να φτάσουμε να μάθουμε λίγο για Βαλκανικούς και Μικρασιατική Καταστροφή(κυρίως το κομμάτι με τη καταστροφή και όχι τι προηγήθηκε), το πάμε κατευθείαν στην Κατοχή(προσπερνάμε δικτατορία του Μεταξά), προσπερνάμε και τον εμφύλιο καθώς και την άνοδο της Χούντας, μαθαίνουμε κάτι ψηλά για το Πολυτεχνείο και από κει και έπειτα το χάος. Για ευρωπαϊκή και παγκόσμια ιστορία ούτε λόγος φυσικά. Απαξιούμε να διδαχτούμε για τους υπόλοιπους ποταπούς λαούς(οι οποίοι όσο εμείς κοιτούσαμε τα ρουσφέτια επί "τουρκοκρατίας" και σφαζόμασταν μεταξύ μας, ζούσαν τον Διαφωτισμό και την Βιομηχανική Επανάσταση).
    Αυτά για την ιστορία. Στην λογοτεχνία και στην γλώσσα είμαστε ακόμα πιο πίσω. Δεν ξέρουμε ορθογραφία, τονισμό, σύνταξη και σε λίγο δεν θα ξέρουμε και γραφή(ας όψονται τα greeklish). Από λογοτεχνία τι ξέρουμε?Μμ Όμηρο, Ελύτη άντε και Καβάφη. Και όχι πολλά!Κανένα στίχο μόνο.
    Τα πράγματα γύρω μας εξελίσσονται πάρα πολύ γρήγορα, και δεχόμαστε πάρα πολλά μηνύματα από τα κάθε είδους ΜΜΕ. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Το κακό είναι πως δεν τα φιλτράρουμε, δεν τα αντιμετωπίζουμε με κριτική σκέψη και δεν απορρίπτουμε(ή απλά μόνο απορρίπτουμε που είναι το ίδιο) τίποτα. Η κριτική σκέψη είναι έμφυτη στον άνθρωπο σαν ικανότητα, όμως πρέπει να καλλιεργείται συνεχώς. Και οι Έλληνες δεν έχουν μάθει να την καλλιεργούν(όταν ήδη από το σχολείο παπαγαλίζαμε), με αποτέλεσμα να μην μπορούν να κρίνουν σωστά. Το αποτέλεσμα αυτού είναι να επηρεάζονται και να φανατίζονται από τον κάθε είδους κερδοσκόπο/καιροσκόπο, ο οποίος έχει ως αποκλειστικό σκοπό το προσωπικό του συμφέρον/κέρδος.
    Για ποιους χτυπάει η καμπάνα??Για όλους εκείνους που νοσταλγούν εποχές που η Ελλάδα ήταν στην ακμή της(την οικονομική ακμή πάντα). Για εκείνους που νοσταλγούν την χούντα, όπου γινόντουσαν αναπτυξιακά έργα και ο κόσμος δεν είχε οικονομικά προβλήματα(βέβαια πολύς κόσμος βασανιζόταν, ζούσε εξόριστος, παιδιά μεγάλωναν χωρίς τους πατεράδες τους, δεν είχαν δικαίωμα στην ανώτατη μόρφωση, υπηρετούσαν σε δυσμενή θητεία κλπ αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα). Αλλά και για εκείνους που βλέπουν την σημερινή ατιμωρησία και νοσταλγούν εποχές στο Γουδί ή στο Μελιγαλά. Ακόμα και για κείνους που πιστεύουν πως αν φύγουν όλοι οι ξένοι και μείνουν όλοι οι Έλληνες θα φτιάξουν όλα. Και ξέρετε και τι ωραία θα είναι όταν θα πάρουμε πίσω την Πόλη?
    Μάθετε να κρίνετε ότι ακούτε. Μελετήστε κάθε πτυχή της ιστορίας και όχι μόνο το κομμάτι που σας αρέσει. Αποδεχθείτε τον Έλληνα με τις αδυναμίες και τα ελαττώματα του. Αναγνωρίστε θετικά στοιχεία και στους άλλους. Ψάξτε να βρείτε τα πραγματικά κίνητρα του κάθε "σωσία". Είναι δύσκολο γιατί δεν είμαστε εξοικειωμένοι με αυτό, όμως αν προσπαθήσουμε λίγο θα δούμε πόσο μπορεί αυτό να μας διευκολύνει στην λήψη αποφάσεων και στην διαμόρφωση του μέλλοντος.

Υ.Γ 1 Σκοπίμως παρέλειψα την βυζαντινή περίοδο, διέπεται έντονα από το θρησκευτικό στοιχείο και δεν θέλω να το εντάξω καθόλου στο κείμενο.
Υ.Γ2 Παρέλειψα επίσης σκόπιμα άλλες γνώσεις που πήραμε από το σχολείο όπως η φυσική, τα μαθηματικά κτλ γιατί δεν συμπεριλαμβάνονται στα πεδία ενδιαφέροντος μου προσωπικά και του μπλογκ γενικά.